تأثیر تحریک فرا جمجمه‌ای با جریان مستقیم قبل یا همزمان با بازخورد بینایی آینه بر هماهنگی چشم و دست کودکان مبتلا به فلج مغزی یک‌طرفه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه رفتار حرکتی و حرکات اصلاحی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.

2 آزمایشگاه متابولیسم و عملکرد ورزش، گروه فیزیولوژی ورزش، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.

3 گروه نورولوژی کودکان، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.

4 گروه تحقیقاتی در علوم اعصاب حرکت انسان، گروه تربیت بدنی، دانشگاه فدرال ریو گراند دو نورته، ناتال، برزیل.

10.22037/sjrm.2025.117413.3341

چکیده

مقدمه و اهداف

پلاستیسیته عصبی به سازماندهی مجدد مسیرهای عصبی جدید اشاره دارد. بازخورد بینایی آینه یک تکنیک توانبخشی عصبی مکمل است که به همراه فناوری‌های نوین مانند تحریک فرا جمجمه‌ای با جریان مستقیم از نوروپلاستیسیته بهره می‌برند. هدف این مطالعه بررسی اثر تحریک فرا جمجمه‌ای با جریان مستقیم پیش و حین بازخورد بینایی آینه بر هماهنگی چشم و دست در کودکان مبتلا به فلج مغزی یک‌طرفه است.

مواد و روش‌ها

12 کودک (میانگین سنی 29/2± 57/7 ) مبتلا به فلج مغزی یکطرفه در این مطالعه تصادفی، متقاطع، دوسوکور و با طرح آزمایشی درون گروهی شرکت کردند. آن‌ها به‌طور تصادفی در معرض یکی از چهار شرایط مداخله‌ای قرار گرفتند: ۱) تحریک آندال آفلاین؛ ۲) تحریک شم آفلاین؛ ۳) تحریک آندال آنلاین؛ ۴) تحریک شم آنلاین، با یک هفته فاصله. آزمون یکپارچگی بینایی-حرکتی بیری برای ارزیابی هماهنگی چشم و دست استفاده شد. داده‌ها با آنالیز واریانس دوراهه با اندازه گیری‌های تکراری (4 عامل شرایط و 2 عامل زمان) تحلیل گردیدند.

یافته‌ها

نتایج نشان داد که هماهنگی چشم و دست در شرایط آندال آفلاین به شکل معنی‌داری بیشتر از سایر شرایط بود (05/0> p). همچنین، نتایج اثر ساده زمان نشان داد که مقادیر هماهنگی چشم و دست در شرایط آندال آفلاین به شکل معنی‌داری افزایش یافته بود (05/0> p) درحالی‌که در شرایط آندال آنلاین به شکل معنی‌داری کاهش یافته بود (003/0=p). نتایج همچنین نشان داد که در شرایط شم آنلاین و شم آفلاین تفاوت معنی‌داری در نتایج مشاهده نشد (05/0<p).

نتیجه‌گیری

نتایج این پژوهش نشان داد که اعمال متوالی دو مداخله (آفلاین) در مقایسه با سایر شرایط نتایج بهتری به همراه داشت. این امر به دلیل مکانیسم تحریک پرایمینگ است که در آن فعالیت‌های قبلی پاسخگویی مؤثرتری به تمرینات بعدی ایجاد می‌کند. اما اعمال هم‌زمان (آنلاین)، به کاهش عملکرد منجر شد که این موضوع به مکانیسم تداخل زمینه‌ای مرتبط است؛ بنابراین؛ درنظرگرفتن مکانیسم پرایمینگ توسط کار درمانگران می‌تواند به طور قابل‌توجهی بهبود عملکرد حرکتی را تسهیل کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effect of transcranial direct current stimulation before or during mirror visual feedback on eye-hand coordination in children with unilateral cerebral palsy

نویسندگان [English]

  • Pegah Farzamfar 1
  • Ali Heirani 1
  • Ehsan Amiri 2
  • Mostafa Sedighi 3
  • Daniel Machado 4
1 Department Motor behavior and Corrective Exercises,Faculty of Sport Sciences, Razi University, Kermanshah, Iran.
2 2. Exercise Metabolism and Performance lab (EMPL), Department of Exercise Physiology, Faculty of Sport Sciences, Razi University, Kermanshah, Iran.
3 Department of Pediatric Neurology, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran.
4 Research Group in Neuroscience of Human Movement (NeuroMove), Department of Physical Education, Federal University of Rio Grande do Norte, Natal, RN, Brazil
چکیده [English]

Background and Aims

Neuroplasticity refers to the reorganization of new neural pathways. Mirror visual feedback is a complementary neurorehabilitation technique that, along with modern technologies such as transcranial direct current stimulation, utilizes neuroplasticity. The aim of this study is to examine the effect of transcranial direct current stimulation before and during mirror visual feedback on eye-hand coordination in children with unilateral cerebral palsy.

Materials and Methods

12 children with hemiplegia cerebral palsy (mean age 7.57 ± 2.29) participated in this randomized, crossover, double-blind and within-group experimental design. They were randomly exposed to one of of four intervention conditions including 1) a-tDCS-offline; 2) s-tDCS-offline; 3) a-tDCS-online; 4) s-tDCS-online, with a one-week interval. The Beery visual-motor integration test was used to assess eye-hand coordination. Data were analyzed using a two-way repeated measures ANOVA (4 × 2 factorial design; 4 experimental conditions and 2 time points).

Results

The results showed that eye-hand coordination in offlin anodal conditions was significantly higher than in other conditions (p < 0.05). Additionally, the results of the simple effect of time indicated that the values of eye-hand coordination in offline anodal conditions had significantly increased (p < 0.05), while in online anodal conditions, it had significantly decreased (p = 0.003). The results also showed that there was no significant difference in the results between online and offline counting conditions (p < 0.05)

Conclusion

The results of this research indicated that the sequential combination of mirror visual feedback with transcranial direct current stimulation (offline) yielded better results compared to other conditions. This is due to the priming stimulation mechanism, in which previous activities create a more effective response to subsequent exercises. However, the simultaneous combination (online) led to decreased performance, which is related to the interference mechanism; therefore, considering the priming mechanism by occupational therapists can significantly facilitate improvement in motor performance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Visual feedback
  • Neuroplasticity
  • Transcranial direct current stimulation
  • Cerebral palsy

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 20 اسفند 1403
  • تاریخ دریافت: 27 بهمن 1403
  • تاریخ بازنگری: 11 اسفند 1403
  • تاریخ پذیرش: 20 اسفند 1403
  • تاریخ اولین انتشار: 20 اسفند 1403